Innovatief proces certificaatbeheer
In gesprek met Robert Beekman
Successen moet je vieren! En dit is er zeker eentje: het nieuwe certificaatbeheer proces. Sinds zes maanden werkt het team van Technisch Applicatie Beheer (TAB) met een nieuw proces binnen Topdesk Assetmanagement. Hierdoor hebben we nu één centrale plek voor het beheer van certificaten. Dit zorgt voor meer overzicht, maar maakt het werk ook veiliger en efficiënter. Door een goed beheer, verbeter je direct de beveiliging, want veel handelingen worden nu automatisch uitgevoerd.
Waar het begon
Het idee kwam van collega Robert Beekman. Hij merkte dat het beheer van certificaten niet goed geregeld was. “Certificatenbeheer was niet centraal vastgelegd. Dat zorgde voor veel onduidelijkheid. Functioneel en Technische beheerders wisten vaak niet wanneer een certificaat ging verlopen, om welk certificaat het ging, waarvoor het certificaat nodig was en belangrijker nog waar het geïnstalleerd moest worden. Het was een steeds terugkerend probleem binnen operations, netwerk, technisch applicatiebeheer, servers en storage. Soms waren we uren bezig om de juiste informatie over een certificaat te vinden. Het was een spinnenweb. Dat moest anders!”, vertelt Robert. Zijn (vorige) teamleider gaf hem na een goede pitch, de ruimte om dit op te pakken.
Wat is certificaten beheer?
Certificatenbeheer is het proces waarin certificaten worden aangemaakt en beheerd in Topdesk Assetmanagement . Deze certificaten zijn belangrijk voor veilige communicatie en gegevensuitwisseling tussen systemen, zoals bij HTTPS-websites, Firewall’s, VPN’s en machine to machine verbindingen. Zonder een goed beheer van deze certificaten riskeer je dat diensten uitvallen als een certificaat verloopt.
Nieuw innoverend proces
Robert ging aan de slag met de vraag: welke data hebben we nodig om certificaten goed in beeld te brengen? Hij ging in gesprek met de verschillende competenties en ontwikkelende een sjabloon en automation, waarmee alle gegevens van een certificaat vastgelegd kunnen worden. Een handige tool waar zijn collega’s heel enthousiast over zijn. We werken er nu z’n zes maanden mee en alle collega’s van TAB kunnen wijzigingen doorvoeren, terwijl de Functioneel beheerders van onze partners alleen leesrechten hebben.
Kort geleden heeft Robert een presentatie gegeven voor Topdesk waarbij meerdere gemeentes waren aangesloten en ook zij waren heel enthousiast omdat zij met hetzelfde dilemma zitten.
Inmiddels is het in gebruik binnen operations en kan heel Ons er mee werken. We onderzoeken nu de mogelijkheden om hier een nieuwe dienst van te maken, om onze partners te ontzorgen.
De voordelen van het nieuwe proces certificaatbeheer:
Volledig overzicht van alle certificaatgegevens.
Zowel voor Ons als onze partners.
Eén centrale plek in Topdesk assetmanagement.
Overzicht van verbindingen met andere gemeenten en externe leveranciers (denk aan RBW, IB en Logius).
Verbeterde beveiliging.
Efficiënter werken, geen uren zoeken naar certificaatgegevens.
Alles is geautomatiseerd (wijzigingen worden automatisch aangemaakt en op de juiste personen en groepen gezet).
Beter voorbereid op compliance en audits.