Doorgaan naar content
SSC ONS

Emma inkoopadviseur

Inkoopadviseur

Het is 07.00 op maandagochtend. Terwijl mijn man nog rustig ligt te slapen sluip ik het bed uit en spring onder de douche. Vandaag geen dag op het Provinciehuis in Zwolle, de reis gaat naar Amsterdam. Om precies te zijn: The Crew Class van The New Crew. Voordat ik de deur uitstap check ik nog even snel de treinen, stel dat er een storing is... Gelukkig ziet alles er rustig uit, en gewapend met mijn koffie to go mok ga ik op weg.

Zoals veel van jullie weten, volgen ik (Emma Kolk) en vier andere collega's het komende halfjaar het basisprogramma van The New Crew. Tijdens deze trainingsdagen komen verschillende thema's voorbij. Hoe om te gaan met stress, wie ben ik als persoon en hoe komt dat terug op de werkvloer? Vandaag is de eerste dag van een drieluik over communicatie. ,,We merken dat er bij opdrachtgevers een grote uitstroom is van jong talent. Wij zijn ervan overtuigd dat dat vaak komt omdat er iets op communicatiegebied niet goed verloopt. Bijvoorbeeld conflicten die niet worden uitgesproken, of omdat er simpelweg een verschil in communicatie bestaat tussen verschillende generaties.’’ Aldus Kevin Roovers, de trainer van vandaag. ,,Daarom besteden we er ook zoveel aandacht aan. We willen zelfbewustzijn creëren bij een starter. Hoe communiceer ik, en welk effect heeft mijn gedrag op mijn omgeving?’’

Verschillende generaties
Ik vraag nog even door op de verschillende generaties, dat is namelijk precies waar The New Crew voor staat. Om de generatie die nu op de arbeidsmarkt komt goed te begeleiden. Wat zijn de grootste verschillen in communicatie tussen deze nieuwe generatie en de oudere generaties die al enige tijd in het werkende leven zitten? ,,Ik generaliseer het nu wel flink hoor, want iedereen heeft natuurlijk zijn eigen communicatiestijl en voorkeuren. Maar er zijn zeker verschillen. De generatie die nu op de arbeidsmarkt komt is informeel en direct. Dit wordt door oudere generaties weleens opgevat als niet professioneel of kort door de bocht.’’ Toch moeten al deze verschillende generaties met elkaar samenwerken. Heeft Kevin tips voor de oudere generatie? ,,Actief luisteren, en empathie tonen. Leef je in in de gevoelens en emoties van generatie Z. En plan vaak feedback momenten in. Wat heb je nodig, hoe vind je zelf dat het gaat? Zodat je je medewerkers behoudt en bijdraagt aan een gezonde leeromgeving.’’

Empathie
Het eerste deel van de dag besteden we aandacht aan een stukje theorie. Hoe luisteren we als iemand een gesprek met ons aanknoopt? Kevin legt uit dat we vaak niet veel verder gaan dan selectief luisteren. Terwijl het zo belangrijk is dat we met aandacht luisteren, en zelfs een stukje empathie tonen. Dat we emoties herkennen en emoties teruggeven. Dat we ons verplaatsen in het perspectief van de ander. We hebben het over het verschil in persoonlijke communicatie en communicatie op de werkvloer. ,,We proberen zoveel mogelijk de koppeling te maken naar werksituaties. Tuurlijk, je neemt jezelf mee naar werk, daar ontkom je niet aan. Maar er is wel echt een manier van professionele communicatie in een professionele setting. Hoe je communiceert met je vrienden is anders dan op je werk.''

Hete pepers
Na het eerste dagdeel is het tijd voor lunch! En die is goed in de keuken van The New Crew. Een saladebar, allerlei soorten brood én een groot tostiapparaat. Mijn persoonlijke favoriet? De warme gerechten die ze aanbieden. Vandaag zijn het noedels met groenten en tempeh. Erg lekker. Tenminste, nadat ik de verse pepers zoveel mogelijk heb verwijderd😉

In het tweede deel van de dag splitst de groep van twaalf zich uiteen in drie groepjes voor een intervisie. Ter voorbereiding hebben we allemaal een casus meegenomen die gaat over communicatie op de werkvloer. Hoe voer ik een moeilijk gesprek met een collega? Hoe ga ik om met iemand die zich erg dominant opstelt? Samen analyseren we de verschillende casussen, en komen we met tips en adviezen voor de desbetreffende persoon. Zelf ervaar ik het als erg nuttig, vooral met het oog op de toekomst.

De klikmomenten
Leerzaam, nuttig en tevreden. Aan het eind van de dag vraagt Kevin ons om met één woord te omschrijven hoe we de training ervaren hebben. Uitgeput tevreden, dat is het label wat ik erop zou plakken. Het was weer een dag die me verbaasd heeft. Waar ik inzichten heb gekregen die ik niet had zien aankomen. Hoe opener je jezelf opstelt, hoe meer je uit zo'n dag kan halen, dat is mijn ervaring. Langzaamaan druppelt de groep naar buiten, maar zelf blijf ik nog even hangen. ,,Zeg Kevin, hoe ervaar jij zo'n dag nou als trainer? Hoe is het om zoiets te geven?’’ Hij hoeft niet lang te denken, het zijn ‘de klikmomenten’ die hij het mooiste vindt. ,,Dat er bij iemand opeens iets klikt: aha, dit wist ik nog niet over mezelf! Dit doe ik dus in mijn gedrag en dat kan ik zelf controleren. Ik heb het zelf in de hand om er een nieuwe richting aan te geven.’’ En na deze woorden loop ook ik de zaal uit. Op weg naar de metro, met Justin Bieber op mijn oren en een diepe zucht. Dit was weer een dag om nog lang over na te denken.